Ordu Bilişim Teknolojileri İl Koordinatörü Ömer Çağdaş ATASU
Ordu Bilişim Teknolojileri il koordinatörlüğü yapan, Pardus Dönüşümünü destekleyen öğretmenimiz Ömer Çağdaş ATASU ile Pardus hakkında konuştuk.
Çağdaş Bey, okuyucularımıza kendinizi tanıtır mısınız?
Ordu Bilişim Teknolojileri il koordinatörlüğü yapan, Pardus Dönüşümünü destekleyen öğretmenimiz Ömer Çağdaş ATASU ile Pardus hakkında konuştuk.
Ben Ömer Çağdaş ATASU. 36 yaşında Bilişim Teknolojileri öğretmeniyim. Millî Eğitim Bakanlığı görevlendirmesiyle Ordu ili Fatih Projesi – BT İl Koordinatörlüğü görevini yürütüyorum. Evli ve 2 çocuk babasıyım.
Ordu ili Pardus ETAP dönüşümünde öncü illerimizden. Pardus’un okullardaki kullanımının artmasına yönelik emekleriniz çok büyük. Şu anda okullarınızda Pardus ve ETAP kullanım durumu nedir?
%95’in üzerinde Pardus kullanımı devam ediyor, Pandemi sürecinde EBA Canlı dersin çalıştırılamamasından dolayı bazı okullar Windows’a geri döndü, sonrasında birçoğunu tekrar Pardus’a göç ettirdik. Mesleki Teknik Anadolu Liselerinde bazı meslek derslerinde Pardus’ta uygun program bulamadıkları için Windows kullanılmaya devam ediyor.
Pardus Dönüşümü sırasında karşılaştığınız en büyük zorluklar nelerdi? Bunları nasıl aştınız?
Alışkanlıkları yıkmak zordu. TÜBİTAK Pardus Eğitmenimiz Şenol ALDIBAŞ ve Pardus gönüllüsü Bilişim Teknolojileri öğretmeni İbrahim Paşa AKÇA ile Pardus Göç Ekiplerimize eğitim düzenledik. Ekiplerin usta kişilerden eğitim alması çok faydalı oldu. Göç sırasında okullara giden 3’er kişilik ekiplerden 2’si kurulumları yaparken diğeri öğretmenlerimiz Pardus tanıtımı yaptı. Bu sayede çok zorluk yaşamadık. Fakat öğretmenlerin .exe uzantılı Z-Kitap kullanma istekleri bizleri biraz zorladı. Özellikle yayın evlerine karşı direndik. Yayın evleri de .deb uzantılı Z-Kitaplar çıkarmak zorunda kaldı. Artık çok zorluk yaşamıyoruz.
Dönüşüm sırasında öğretmenlerin ve öğrencilerin tutumları nasıldı? Ön yargıları kırmak için neler yaptınız?
Göç ekiplerimiz Özgür Yazılım, Açık Kaynak Yazılım, Yerli yazılım kavramlarını, virüs bulaşmadığını, kendi özel oturumlarını açabildiklerini vb. öğretmenlere tanıtım esnasında açıkladığı için çok ön yargıyla karşılaşmadık. Birçok öğretmenimizde de bu tanıtımlardan sonra neden bu zamana kadar geçilmemiş, güzelmiş, desteklenmeli vb. serzenişleri oluştu.
Öğretmenlerimizin şuanda Pardus’a bakış açıları nasıldır?
Bilgisayar yazılımlarını kullanmayı biraz bilen öğretmenlerimiz genel olarak memnun. Fakat gerçek şu ki birçok öğretmenimiz kişisel bilgisayarlarında Windows kullanmaya devam ediyor. Ara yüzler farklı olduğu için az da olsa şikâyetçi olanlar var. Bunların bir çoğu emekliliği yaklaşmış tecrübeli öğretmenlerimiz.
Öğrencilerin Pardus’a yaklaşımları nasıldır?
Liselerimizin bazılarında uygun olmayan içeriklere erişim olabilir diye Parolalı kullanım olduğu için bu öğrencilerimiz çok ET kullanamıyor. Diğer okullarımızda ise öğrencilerimiz kullanıyorlar ve öğrenciler öğretmenlerden daha çabuk alıştılar.
Pardus dönüşümünü henüz tamamlamamış illerimiz için önerileriniz nelerdir?
Pardus ülkemiz yazılımcıları tarafından geliştirilmiş bir yazılım. Yaygınlaştırılması ve geliştirilmesi için hepimizin desteğine ihtiyacı var. Kullanım ne kadar artarsa geliştiricilere geri dönütler o kadar çok olur ve varsa hataların ortaya çıkarılması ve düzeltilmesi daha kolay olur. Bağımsız olmak istiyorsak, özgür olmak istiyorsak kesinlikle kullanmalıyız ve kullanılmasını özendirmeliyiz.
Ülkemizin geleceği öğrencilerimizin de Pardus’un ne olduğunu bilmesi gerekir, bu yüzden özellikle okullarımızda bulunan Etkileşimli Tahtaların tamamında Pardus kullanmalıyız. MEB Yegitek FATİH Projesi kapsamında FAZ-2’den sonra yaptığı Etkileşimli Tahta alım ihalelerinde PARDUS zorunluluğu şartı koyuyor, bu büyük bir adım, fakat daha önce alınan ET’lerde de kullanılması için illeri teşvik edebilir.