Blender Vakfı’nın özgür yazılım camiasının katkısıyla geliştirdiği modelleme ve canlandırma yazılımı Blender’ın 3.0 sürümü yayınlandı.

Eğer üç boyutlu tasarıma meraklı biriyseniz, Blender’ın adını mutlaka duymuşsunuzdur. Son yıllarda –başta bağımsız oyun sektöründe olmak üzere– birçok alanda kullanılan ve özgür bir yazılım olmasıyla alternatiflerinden de bir farkı olan Blender’ın yakın zamanda yeni 3.0 sürümü duyuruldu.


Blender 3.0 sürümündeki yenilikler

2.5 veya 2.8 sürümleri gibi arayüzde yapılan büyük değişikliklerle gelmedi Blender 3.0 sürümü. Ağırlıklı olarak arka planda çok sayıda değişikliğe ve yeniliğe gidildi. Bunlardan ilki; Cycles render motorunda yapılan iyileştirmelerle arayüz içerisinde tasarım alanımızdaki gerçek zamanlı render süresi 2 ilâ 8 kat hızlanmış durumda. Daha temiz sonuçlar almamız için kullandığımız Denoise fonksiyonunun temeli OpenImageDenoise da güncel sürümüne yükseltildi. Gölgelendirme performansı ve bellek kullanımına dayalı birçok özellikte ise iyileştirmeler yapıldı.

Bir sonraki yeniliğimiz olan Asset Browser, uygulama içerisindeki tasarımlarımızı kütüphaneye kaydetme ve bunları daha sonrasında başka çalışma dosyalarına sürükle-bırak yöntemiyle yöntemiyle aktarabilmemizi sağlıyor. Nesneler, kullanılan materyaller, animasyonlar ve hatta sahneler bir bütün olarak bu kütüphaneye kaydedilebiliyor!

Son olarak değineceğimiz yenilik olan Geometry Nodes ise aslında bir süredir deneysel olarak Blender’ın bünyesinde yer alıyordu. İlk kez 2.92 sürümden etkin olarak kullanılabilir biçimde karşımıza çıkan Geometry Nodes; nesnelerin geometrik yapısını değiştirmek için kullandığımız geleneksel yöntemlerden çok daha karmaşık bir yöntem ancak hareketli grafiklerle uğraşıyorsanız, kesinlikle ihtiyaç duyacağınız bir özellik. Yapılan yenilikler ve iyileştirmelerle birçok komutu, farklı kombinasyonlarda daha kararlı bir biçimde kullanabilme olanağı sağlıyor.

Cilalanan arayüzden modelleme araçlarına kadar birçok kategoride yapılan iyileştirmeler ve yeni özelliklerle ilgili tüm bilgileri Sürüm Notları’ndan inceleyebilmeniz mümkün.

2.94 sürümünden sonraki sürümün 2.5 olarak değil de, 3.0 sürüm numarasını almasının bir sebebi de, sürümlerini semantik bir biçimde numaralandırma kararı alınmış olması. Bunun anlamı, soldan sağa doğru sırayla gidecek olursak; ilk basamak büyük değişiklikleri, ikinci basamak küçük değişiklikleri, üçüncü basamak ise bir önceki mevcut sürümde tespit edilen hataların giderilmesiyle değişiyor.

Blender’ın son sürümünü Pardus Yazılım Merkezi’nden kurabilirsiniz. Ayrıca Flatpak Uygulama Merkezi’nden kurmak da mümkün. Eğer Steam kullanıyorsanız, Steam üzerinden de indirebilmeniz pekâla mümkün.